Merk
Snijboon
Klant
Snijboon
Datum
2024
open snijboon.nl

Leuke boodschap voor mensen met taai vraagstuk

Copy
Branding

Snijboon is de geweldig knapperige naam van een klein team sociaal ontwerpers in Utrecht. Ze merkten dat hun website en verhaal niet meer klopten. Of op z’n minst geen recht deden aan hoe ontzettend leuk en belangrijk werk ze doen.

Ik haalde hun verhaal op, richtte een merkverhaal aan hun liefste klant en vertaalde de teksten naar een aansprekende website.

Maatschappelijke organisaties, overheden en andere instanties: stuk voor stuk hebben ze te maken met grote opgaven. Want hoe ‘los’ je in godsnaam ongelijkheid ‘op’? Racisme? Of seksueel overschrijdend gedrag?

In een merksessie met Snijboon (lekker buiten, bij de AirBnb van hun eigen teamuitje) liepen zij leeg over wat ze doen: die moeilijke vraagstukken een beetje lichter maken. De energie erin houden. En met ervaring en de gedegen aanpak van leuke en waardevolle processen faciliteren.

'In een halve dag faciliteerde Ellis voor ons team een strategiesessie die het onderste uit de kan haalde van wie we zijn als bedrijf.'

Wat zie je gebeuren in de systeemwereld?

Het is een van mijn belangrijkste vragen: wat zie je gebeuren in de wereld om je heen, waarvan je denken: hier moeten we iets mee, dit kan beter. Of: dit kan zo niet langer!

Heel Nederland zag met de toeslagenaffaire wat er gebeurt als de overheid geen rekening houdt met de impact van beleid op mensenlevens. Als ze niet genoeg checken: wat betekent ons systeem voor levens?

Schadelijk, en Snijboon vindt dat extra zonde: zij weten hoe makkelijk, waardevol én leuk het is om je aannames en oplossingen wel te checken.

Snijboon's ideale klant


Dit ziet het team gebeuren: beleidsmakers die wel wíllen, weten niet goed waar ze moeten beginnen. En verdrinken al gauw in de (politieke) complexiteit van een vraagstuk of traject.

Als ideale klant kiezen we voor de focus op beleidsmakers- en programmamanagers die:

  • het systeem willen verbeteren
  • daarom écht naar mensen ('gebruikers') willen luisteren
  • geen advies willen maar begeleiding

Sidekick voor systeemveranderaars


Met hun aanstekelijke enthousiasme voorop, positioneren we dit team als extra collega’s van je beleidsteam. Want in je up gaat het je niet lukken om participatie en co-creatie op te nemen in je werkcultuur — daar kun je wel wat sidekicks bij gebruiken. Hun belangrijkste boodschap staat voorop: hoe complex je vraagstuk ook is, complexiteit is niet je antwoord.

Snijboon geeft je de flinke dosis energie die je helpt om je eyes on the prize te houden, weet hoe je mensen op een eerlijke manier bij je vraagstuk betrekt en vooral hoe je je nieuwsgierigheid dapper stand laat houden — zonder de moed te verliezen door de complexiteit van je vraagstuk.

Want je kunt dan misschien niet bij de oplossing, maar je kunt altijd bij de eerstvolgende stap.

Wat wil je nú weten?

Wie wil je nú spreken?

Kwetsbaarheid en autoriteit combineren

Snijboon weet niks — 'zo hoort dat, aan het begin van een design thinking traject'. Deze kwetsbaarheid is essentieel om goed te kunnen luisteren naar mensen, gebruikers of interviewees. En dus essentieel om beter beleid te maken. Tegelijkertijd heeft het team veel ervaring met wat wel of niet goed werkt, als je een co-creatieve aanpak loslaat op je vraagstuk. Die kennis en kunde mag doorklinken.

Door nieuwsgierigheid centraal te zetten in Snijboon's toon en uitstraling, en vinden we een midden tussen kwetsbaarheid en kennis.

Het merkverhaal en -kompas dat ik uitwerkte, gaf het team extra energie, ruggegraat en zin in hun ambities.

Met korte slagen vertaalden we hun verhaal naar een fijne webstructuur (UX) en nieuwe website, waar nu een duidelijk verhaal staat dat de frisse energie en plezier van het team vangt.

Hieronder lees je Snijboon's merkverhaal, een ode aan beleids- en programmamakers die het systeem willen verbeteren.

Jij wil Nederland veranderen.

Daarom ben je dit werk gaan doen!

Je wil het eerlijker inrichten en menselijker maken.

En dus wil je luisteren. Écht luisteren. Minder aannames doen en meer aannames checken. Minder praten over, meer praten met.

Maar pfoe hee, pittige klus. Want hoe doe je dat voor een vraagstuk dat zo maatschappelijk complex is?

En hoe doe je dat vanuit een systeem waarin 'eerst alles zeker willen weten' een groot goed is, en co-creatie je stakeholders stress bezorgt?

Jij wil het anders doen.
Maar hoe?

Wij zijn Snijboon en wij weten het ook nog niet.

En da's helemaal goed. Zo hoort dat, aan het begin van een proces waarin je een vraag onderzoekt om een antwoord te vinden.

Wat we wél weten: hoe complex je vraagstuk ook is, complexiteit is niet je antwoord.

Daarom verleggen we met nieuwsgierigheid en gezond verstand je aandacht. Van willen weten, naar willen vragen. Stap voor stap. Geen 'consultancy in een design thinking jasje', geen 'stiekem al weten wat de uitkomst wordt'.

Elk jaar hebben we ruimte om een tiental beleidsmakers en programmamanagers te begeleiden bij de aanpak van hun vraagstuk. Nieuwsgierig welke eerste stap jou ruimte geeft om het anders te doen? Kom op de koffie!

Tegen wie wil jij roepen:
'met mij erbij, lukt jouw werk veel beter!'?

Ik zorg dat ze je verstaan